Prírodná medicína, Zdravie a životospráva

Túto burinu nelikvidujte: Je to jedna z najprospešnejších rastlín.

Väčšina z vás zrejme považuje  portulaku zeleninovú (anglicky purslane) za neužitočnú burinu.

V tomto článku vám o tejto rastlinke odhalíme zopár vskutku zaujímavých faktov.

Listy portulaky zeleninovej totižto poskytujú neuveriteľné zdravotné prínosy. Preto nabudúce, keď ju budete chcieť vytrhnúť a vyhodiť, myslite na to.

Teraz sa už ale poďme bližšie pozrieť na to, čo všetko vám portulaka ponúka.

Zdravotné prínosy portulaky zeleninovej

Portulaka obsahuje veľké množstvo vitamínov a minerálov, ktoré posilňujú celkové zdravie.

Zvlášť cenený je jej vysoké množstvo železa pre krvotvorbu a vápnika s horčíkom pre zdravé a silné kosti.

Jej semienka sú nesmierne trvácne. V zemi pri nepriaznivých podmienkach dokážu prečkať až 25 rokov a vyklíčiť až vtedy, keď je na to príhodná chvíľa.

Konzumácia týchto semienok výrazne posilňuje imunitný systém. Na konzumáciu sú však vhodné nielen semienka tejto rastlinky, ale aj jej hrubé mäsité listy.

Listy portulaky obsahujú viac vitamínu A než akákoľvek iná zelená listová zelenina. Vitamín A, respektíve jeho forma betakarotén, má veľmi silné protirakovinové účinky.

Existujú prípady úplného vyliečenia rakoviny vďaka vysokému príjmu betakaroténu z mrkvy. Portulaka ho však obsahuje ešte viac.

Ďalej je bohatá na omega-3 mastné kyseliny, ktoré efektívne predchádzajú srdcovocievnym ochoreniam a mozgovej mŕtvici.

Portulaka je divoká rastlina, takže nehrozí, aby bola geneticky modifikovaná podobne, ako je riziko u ostatných plodín, hlavne u kukurice, sóji a repke olejnej.

Samozrejme, táto bylinka je nesmierne bohatá aj na celú paletu ďalších dôležitých vitamínov a minerálov.

Konzumujú sa zvyčajne jej listy a to buď priamo, alebo si ich môžete pridávať do šalátov. Výborný spôsob je aj ich odšťavovanie a pitie čerstvej šťavy.

Záver

Po zvážení spomenutých faktov by ste mali vážne pouvažovať nad tým, aby ste túto skvelú rastlinu zaradili do svojho jedálnička.

Jej chrumkavé listy majú výbornú citrónovú príchuť a kľudne nimi môžete nahradiť napríklad špenát či šalátové listy alebo ju zahrnúť do rôznych receptov.

Tiez sa Vam moze pacit