Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

Zopár tipov, na čo sú dobré sušené slivky.

Slivky sú veľmi chutné, šťavnaté ovocie plné vlákniny, vitamínov, minerálov, betakaroténu a antioxidantov. Sú koncentrovaným zdrojom množstva dôležitých živín a antioxidantov. Niet divu, že sú prospešné nášmu telu. Ich chuť, vôňa či samotná farba nás navádza, aby sme ich ochutnali.

Slivky patria medzi menšie dužinaté ovocie s vyššou kyslosťou a zároveň vyšším obsahom cukru. Sú bohatým zdrojom vlákniny. Už päť sušených sliviek obsahuje 3,5 gramov vlákniny! Už aj naše babičky vedeli, že v prípade problémoch s vyprázdňovaním sú vhodné sušené slivky. Niekedy ich ešte predtým namočili do vlažnej vody.

Najnovšie výskumy ukazujú, že sušené slivky sú vhodné aj na kosti. Preto ženy nad 40 rokov by mali spozornieť. Nutričné hodnoty sliviek pomáhajú udržať zdravé kosti a chránia pred ochorením kostí spôsobeným v dôsledku starnutia.
Štúdia ukázala, že ženy, ktoré jedli pravidelne sušené slivky cca 10-12 ks, mali vyššiu denzitu kostnej hmoty, jednoducho ich kosti boli pevnejšie a zdravšie. Dokonca ženy, ktoré jedli sušené slivky, mali aj vyššie hladiny látok, ktoré podporujú tvorbu kostnej hmoty. A to vďaka koncentrovaného obsahu vápnika, horčíka, bóru, vitamínu K, ktorý slivky obsahujú vo svojej prirodzenej forme. Slivky obsahujú tiež minerály ako draslík, fluór a železo, ktoré sú potrebné pre tvorbu červených krviniek.

Na čo sú dobré slivky:

  • Prítomné antioxidanty v slivkách zabraňujú poškodeniu telových buniek
  • Vysoký obsah vlákniny pomáha pri trávení potravy a pôsobí proti zápche
  • Stimulujú pohyb čriev a ich vyprázdňovanie
  • Slúžia ako prevencia pred rakovinou hrubého čreva
  • Priaznivo pôsobia na krvný tlak a srdcovú frekvenciu
  • Udržujú zdravé cievy
  • Blahodárne pôsobia na ľadviny a pečeň
  • Chránia organizmus pred infekčnými ochoreniami
  • Pomáhajú znižovať hladinu zlého cholesterolu vďaka obsahu rozpustnej vlákniny

Antioxidačné látky znižujú množstvo škodlivých voľných radikálov a preto pôsobia už na bunkovej základni a odďaľujú proces starnutia. Rozžiaria aj vašu pleť a dodávajú pokožke tú správnu sviežosť.

Vzhľadom na zložene sliviek, niet divu, že prínosy sliviek pre naše telo sú veľmi prospešné. Nebojte sa preto zaradiť slivky do každodenného jedálnička. Urobme teda prvý a ľahký a k tomu chutný krok ku zdravšiemu životu.

Sušenie sliviek

Pred tým, než slivky budete sušiť, je potrebné ich dôkladne umyť. Poriadne ich osušte.
Keď sú plody suché, pristúpte k ich odkôstkovaniu. Malým nožíkom narežeme slivku a kôstku vytiahneme. odporúčam použiť tenké rukavice, pretože ruky a nechty budú po tomto úkone zafarbené.
Odkôstkované slivky rozložte na čistý plech v jednej vrstve. Rúru zapnite na teplotu na 50 stupňov Celzia plech do nej vložte približne na približne 4 hodiny. Potom plech so slivkami vyberte a nechajte krátko vychladnúť a znova vložte do rúry, pri trocha vyššej teplote cca 70°C. Pozor neupečte ich. Sušte ešte cca 3 hodiny. Kto má sušičku na ovocie, tak slivky naukladajte na jednotlivé pláty a slivky vysušte.

Uskladnenie sliviek

Sušené vychladnuté slivky vložte do pohára alebo sklenenej dózy na potraviny a uskladnite v chlade, suchu a tme. Ideálna je na to teda špajza. Ďalšou možnosťou je ich zmrazenie.

Tip na zdravý slivkový nápoj

Do hrnčeka vložte 5-6 kusov sušených sliviek a zalejte horúcou (nie vriacou) vodou. Nechajte poriadne odmočiť, a môžete vypiť ako čaj. Určite nezabudnite zjesť aj rozmočené slivky. Ak vám nechutia, skúste ich pridať napríklad do jogurtu či ranných müsli alebo kaše.

Náš tip: Smoothie

Rozmočené slivky pridajte do svojho obľúbeného smoothie. Slivky dobre rozmixujte napríklad s banánom, jablkom a mrkvou a výživné raňajky máte hotové!

Tiez sa Vam moze pacit