Krása a životný štýl, Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

10 bežných potravín, ktoré zhoršujú bolesti kĺbov. Radšej sa im vyhýbajte!

Bolesti kĺbov dokážu negatívne ovplyvniť vykonávanie aj bežných denných aktivít.

Mnohí ľudia bez ohľadu na vek či pohlavie denne trpia zápalmi, opuchmi a iným nepohodlím v týchto častiach tela.

Bolesti sa môžu líšiť od miernych až skľučujúce a tiež od akútnych po chronické.

Príčiny bolesti kĺbov

Hlavnými príčinami problémov s kĺbmi bývajú ochorenia dna a artritída, ale môžu byť spôsobené aj úrazmi, leukémiou, vykĺbeniami, fibromyalgiou, stuhnutými svalmi alebo lupusom.

V prípade existujúceho ochorenia je bolesť konzumáciou určitých potravín ešte viac vyhrotená, inými zasa zmierňovaná.

Na našej stránke sme už viackrát písali o tých potravinách, ktoré bolesti kĺbov potláčajú. No a dnes si povieme bližšie o tých druhých.

Nasledujúcich 10 potravín môže prispievať k zhoršovaniu bolestí kĺbov:

1. Cukor a umelé sladidlá

Nadmerný príjem cukru vedie k zápalom. Je tomu tak preto, lebo aktivuje cytokíny, ktoré spúšťajú zápaly. Cukor navyše spôsobuje priberanie a následne vyššie zaťaženie kĺbov.

Vyhýbajte sa hlavne sladeným nápojom, vrátane tých, ktoré obsahujú umelé sladidlá.

Štúdia Amerického žurnálu klinickej výživy z roku 2014 zistila, že uvedené potraviny prispievajú k rozvoju artritídy hlavne u žien.

2. Červené a spracované mäso

Červené mäsá, ako sú hovädzie alebo bravčové, majú vysoký podiel purínov a nitrátov, ktoré zhoršujú bolesti a zápaly. Navyše v nich nájdeme aj toxíny ako glykáty a AGEs.

Podľa štúdie z roku 2014 vykonanej Národnou akadémiou vied v USA, červené mäso prispieva k rozvoju rakoviny a zhoršovaniu zápalov.

3. Vajíčka

Vajíčka ako také sú zdravá potravina, avšak ich zvýšený príjem pri existujúcich bolestiach kĺbov spôsobuje problémy, najmä zápaly a opuchy.

Hlavne žĺtko zhoršuje zápaly, pretože obsahuje kyselinu arachidonovú, ktorá produkuje prostaglandíny (látky spôsobujúce zápaly).

4. Alkohol

Nadmerný príjem alkoholických nápojov má taktiež negatívny vplyv na ochorenia kĺbov.

Uvedené nápoje obsahujú puríny. Tie sa v tele pretvárajú na kyselinu močovú, ktorá je hlavným faktorom zápalov a bolestí kĺbov pri ochorení zvanom dna.

Navyše, alkohol môže obsahovať glutén spôsobujúci krehkosť kĺbov.

5. Mliečne výrobky

Mlieko tiež zhoršuje bolesť, pretože obsahuje mliečnu alergénu bielkovinu kaseín. Podľa Združenia lekárov pre zodpovednú medicínu kaseín dráždi tkanivá v okolí kĺbov.

Namiesto kravského mlieka konzumujte radšej mandľové alebo ryžové rastlinné mlieko.

6. Obilniny a spracovaná múka

Tieto potraviny majú vysoký glykemický index, čo stimuluje AEGs a podporuje zápalové procesy.

Bolo dokázané, že denná konzumácia pšenice a cereálií prispieva k rozvoju chronického autoimunitného ochorenia a zvyšuje riziko problémov so srdcom, cukrovkou či dokonca rakoviny.

V prípade ochorení kĺbov pouvažujte nad nahradením pšeničnej múky múkou kokosovou, mandľovou, špaldovou či ryžovou.

7. Glutamát sodný (MSG)

Glutamát sodný je prídavná látka zvýrazňujúca chuť jedla. Pridáva sa preto hlavne do spracovaných potravín.

V prípade artritídy však má na ňu veľmi nepriaznivý vplyv. Preto pre istotu študujte zloženie potravín a vyhnite sa všetkým, ktoré glutamát sodný obsahujú.

8. Srvátkové bielkoviny

Zápaly kĺbov zhoršujú aj srvátkové bielkoviny, ktoré podporujú tvorbu kyseliny močovej a jej následnú kryštalizáciu v kĺboch.

Výsledkom býva choroba dna a zhoršené bolesti, opuchy a poškodenia kĺbov.

9. Kukuričný olej

Kukuričný olej má vysoký obsah omega-6 mastných kyselín, ktoré sú pre vaše zdravie nebezpečné.

Štúdia publikovaná v Americkom žurnále výživy a metabolizmu potvrdila, že tento druh olejov vedie k častým zápalom.

Platí to rovnako aj o sóji, arašidoch a šalátových dresingoch. Snažte sa konzumovať oleje s vyšším obsahom omega-3 kyselín ako sú olivový, ľanový alebo konopný.

10. Rafinovaná soľ

Rafinovaná soľ často obsahuje prísady a chemikálie, ktoré narúšajú rovnováhu tekutín v tele a stratu vápnika, čo potom vedie k slabším kostiam a kĺbom.

Vyhýbajte sa preto spracovanej soli a potravinám rýchleho občerstvenia, ktoré jej majú veľké množstvo. Namiesto rafinovanej soli uprednostnite morskú alebo himalájsku soľ.

Tiez sa Vam moze pacit