Krása a životný štýl, Prírodná medicína, Zdravie a životospráva

10 vecí, ktoré sa udejú s vaším telom, ak budete chodiť na prechádzky každý deň.

Počuli ste už o Hippokratovom výroku, že „Prechádzky sú najlepším liekom pre človeka“?

My by sme však radi zašli ešte ďalej a dodali, že prechádzky skombinované s kvalitným spánkom a stravou vám môžu pomôcť vyhnúť sa lekárom úplne.

Už tak málo, ako je každodenná 15 až 30 minútová prechádzka, dokáže drasticky zmeniť vašu postavu i zdravie. Platí to tak o zdraví tela, ako aj mysle.

Navyše, chôdza je úplne zdarma, ľahká a nenáročná. Pripravili sme pre vás zoznam 10 vecí, ktorými pravidelná prechádzka doslova zmení vaše telo.

1. Vytvára pozitívne zmeny na mozgu

Ako ukázala jedna štúdia, aeróbne cvičenie nízkej intenzity ako je napríklad chôdza, predchádza vzniku demencie, znižuje riziko Alzheimerovej choroby a zlepšuje celkové duševné zdravie.

A to už nehovoríme o odbúraní stresu a udržiavaní zvýšenej hladiny endorfínov v krvi (hormónov šťastia).

2. Zlepšuje zrak

Hoci sa na prvý pohľad zdá, že zrak je poslednou vecou spojenou s vašimi nohami, v skutočnosti chôdza vašim očiam výrazne pomáha.

Napríklad pomáha chrániť pred vznikom glaukómov a taktiež znižuje vnútroočný tlak, ktorý býva príčinou zeleného zákalu.

3. Predchádza ochoreniam srdca

Podľa Americkej kardiologickej asociácienie je chôdza o nič menej efektívna pri predchádzaní srdcovocievnych ochorení (ako sú infarkt alebo mŕtvica) než beh.

Problémom so srdcom predchádza tak, že znižuje krvný tlak i hladinu cholesterolu a tiež zlepšuje cirkuláciu krvi.

4. Zvyšuje kapacitu pľúc

Chôdza je aeróbne cvičenie, ktoré zvyšuje okysličenie krvi, trénuje pľúca a odvádza z tela odpadové látky metabolizmu a iné toxíny.

Hlbšie a kvalitnejšie dýchanie taktiež odstraňuje príznaky niektorých ochorení dýchacej sústavy ako sú astma či dýchavičnosť.

5. Pozitívne vplýva na pankreas

Možno sa to zdá ťažko uveriť, no prechádzky sú na prevenciu cukrovky omnoho účinnejšie než behanie.

Jeden výskum ukázal, že počas 6 mesačného testovacieho obdobia sa v skupine chodcov zlepšila tolerancia glukózy (absorpcia glukózy bunkami) takmer 6 násobne viac než v skupine bežcov.

6. Zlepšuje trávenie

Každodenná 30 minútová prechádzka výrazne znižuje riziko rakoviny hrubého čreva do budúcnosti.

Okrem toho uvoľňuje zápchu, zlepšuje prechod potravy črevami a tým napomáha dobrému tráveniu.

7. Rysuje a tónuje svaly

Vytónovanie svalov a chudnutie sa dajú dosiahnuť aj pomocou obyčajnej chôdze.

Vykonanie 10000 krokov sa vyrovná intenzívnemu cvičeniu v telocvični, hlavne ak do toho začleníte intervaly chôdze do a z kopca.

Navyše, výhoda chôdze je v tom, že si nevyžaduje žiaden čas na zotavenie. Inými slovami, nehrozí pri nej svalovica a vynechanie zajtrajšieho cvičenia kvôli nadmerným bolestiam.

8. Spevňuje kosti a kĺby

Prechádzky vám prinesú viac kĺbovej pružnosti, zabránia strate kostnej hmoty a dokonca znížia riziko zlomenín.

Nadácia pre artritídu odporúča pravidelnú, stredne intenzívnu 30 minútovú chôdzu každý deň. Takto si znížite bolesti kĺbov, ich stuhnutie i zápaly.

9. Uľavuje od bolestí chrbta

Prechádzky sa môžu stať doslova záchrancami života pre ľudí, ktorí mávajú silné bolesti chrbta pri viac intenzívnych cvičeniach.

Keďže chôdza má nízku intenzitu, nebude vyvolávať také bolesti a nepohodlie v chrbtici ako napríklad beh.

Navyše, chôdza prispieva k lepšej cirkulácii krvi v rámci stavcových štruktúr a tiež zlepšuje držanie tela a pružnosť stavcov, ktoré sú pre zdravú chrbticu veľmi dôležité.

10. Upokojuje myseľ

Je dokázané, že chôdza zlepšuje prejavy depresie, smútku a vyčerpania u pacientov, ktorí trpia týmito duševnými problémami.

No a ak si dáte prechádzku spolu s priateľom alebo partnerom, jej efekt pri zlepšovaní nálady bude o to silnejší.

Tiez sa Vam moze pacit