Krása a životný štýl, Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

8 prírodných spôsobov, ako potlačiť chuť na cigaretu pre ľudí, ktorí chcú skoncovať s fajčením!

Fajčenie je vysoko škodlivý zlozvyk, ktorý je zodpovedný za takmer 90% prípadov rakoviny pľúc. Na celom svete fajčí približne 1,1 miliardy ľudí a 50% z nich na to aj zomrie.

Za smrteľné účinky fajčenia je zodpovedných vyše 7000 látok nachádzajúcich sa v cigaretovom dyme.

Najhoršie toxické látky v cigaretovom dyme a čo spôsobujú

Medzi najhoršie látky v cigaretovom dyme radíme napríklad arzén, či oxid uhoľnatý, ktorý sa trvalo naviaže na červené krvinky a znemožní im prenášať kyslík.

Ďalej sú to zlúčeniny ako pesticídy (používané pri pestovaní tabaku), ťažké kovy, čiastočky skla (pridávajú sa do cigariet na zlepšenie absorpcie nikotínu) či dokonca rádioaktívne látky ako polónoim-210 alebo olovo-210, ktoré sa nachádzajú prirodzene v pôde.

Inhalácia uvedených chemikálií spôsobuje celú paletu ochorení pľúc – od chronickej obštrukčnej choroby pľúc až po rakovinu.

Fajčenie tiež vedie k usádzaniu povlaku na stenách ciev, čo poškodzuje ich integritu a následne zapríčiňuje ochorenia srdca, vrátane infarktov.

Netreba zabúdať ani na to, že fajčenie zvyšuje hladinu stresového hormónu kortizolu. Jeho trvalo zvýšená úroveň oslabuje imunitný systém.

Tento zlozvyk je často príčinou aj nasledovných ochorení:

  • nespavosť
  • neplodnosť
  • hormonálna nerovnováha
  • tráviace ťažkosti
  • výkyvy hladiny krvného cukru
  • osteoporóza

Prečo je prestať fajčiť také ťažké?

Nikotín je vysoko návyková látka. Prestať fajčiť je preto také ťažké, lebo po jeho vysadení sa rýchlo dostavia nepríjemné abstinenčné príznaky.

Najhoršia je zrejme podráždenosť, pretože nikotín dokáže prekonávať mozgovo krvnú bariéru a stimulovať receptory zodpovedné za príjemné pocity.

Hovorí sa, že závislosť na nikotíne je dokonca silnejšia než závislosť na niektorých tvrdých drogách ako sú heroín či kokaín.

Za mnohé škodlivé účinky fajčenia zodpovedá vyčerpanie viacerých dôležitých antioxidantov, hlavne vitamínov C a E, betakaroténu, glutatiónu, koenzýmu Q10 či kyseliny alfalipoovej.

To má za následok hromadenie voľných radikálov v tele.

Určite ste už počuli o mnohých metódach na odvyknutie si od fajčenia. Dnes vám prezradíme 8 najlepších a najefektívnejších.

1. Horčík

Horčík znižuje závislosť na nikotíne potláčaním NMDA receptorov, ktoré stimulujú vylučovanie dopamínu.

Tento minerál tiež znižuje efekt nikotínu na NMDA receptory zlepšovaním syntézy GABA (neurotransmiterov zodpovedných za pocity relaxácie).

Inými slovami, horčík zníži pocity blaženosti, ktoré vám fajčenie prináša.

2. Hypnóza

Hypnóza je stav zmeneného stavu vedomia, kedy človek obchádza isté aspekty reality a je náchylný plniť príkazy prichádzajúce z vonkajšieho prostredia.

Pomocou hypnózy je možné fajčenie stotožniť s nepríjemnými vnemami a tým urýchliť proces odvykania.

Samozrejme, hypnózu by mal vykonávať skúsený psychológ, ktorý s ňou má skúsenosti.

3. Akupunktúra

Akupunktúra ako súčasť tradičnej čínskej medicíny sa ukázala ako ďalší účinný spôsob potláčania chuti na cigaretu.

Počas nej sa zapichujú tenké ihličky na konkrétne miesta na tele prepojené s ústami, pľúcami a dýchacími cestami. Výsledkom je zníženie chuti zapáliť si.

4. Cvičenie

Štúdie ukázali, že už 5 minútové cvičenie o strednej intenzite vyvolá krátkodobé zníženie chuti po fajčení.

5. Nikotínové náplaste

Mnohí ľudia, ktorí vyskúšali nikotínové náplaste, tvrdia, že sú naozaj prínosné. Dokonca ešte účinnejšie sú vtedy, ak sa skombinujú s niektorými druhmi liekov ako vareniklín alebo bupropion.

Dávkovanie sa stanovuje podľa množstva vyfajčených cigariet za deň a frekvencie fajčenia. Konkrétnejšie by vám s tým vedel poradiť váš lekár.

6. Limetky

Žuvanie limetkovej kôry (samozrejme dobre očistenej od postrekov), keď na vás dôjdu abstinenčné príznaky, ich pomáha účinne zredukovať.

Zodpovedný za to je hlavne vysoký obsah antioxidantov a vitamínu C v kôre z limetiek.

7. Aromaterapia

Výskumníci vystavovali fajčiarov počas druhej spánkovej fázy (ne-REM spánok) vôni cigaretového dymu a pokazených vajec, respektíve pokazeným rybám v trvaní jedného týždňa.

Výsledkom bolo, že počas uvedeného obdobia fajčili menej.

8. Meditácia

Štúdie skúmali, aký vplyv má cielené praktizovanie meditácie a sústredenia sa počas ťažkého obdobia odvykania a výskytu abstinenčných príznakov.

Zistili, že to účinne pomáhalo fajčiarom oveľa ľahšie sa vzdať cigariet.

Tiez sa Vam moze pacit