Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

Bolia vás kĺby? Ihneď prestaňte jesť týchto 5 potravín.

Trápia vás bolesti, stuhnutosť či opuchy kĺbov zvyčajne ráno po zobudení? Potom by ste mali s tým čo najskôr niečo urobiť, inak si môžete privodiť vážnejšie komplikácie.

Niekedy bolesť v kĺbe môže byť prirodzená, napríklad po úraze či ťažšom cvičení. Avšak, keď sa bolesti vyskytujú pravidelne a bez zjavnej príčiny, ide zvyčajne o výsledok prebiehajúceho chronického zápalu v tele.

Príčinou môže byť niečo, čo pravidelne robíte, no ani si to neuvedomujete.

Ak sa vám podarí odhaliť príčinu, tento zdravotný stav je potom možné liečiť a predchádzať jeho opätovnému vzniku.

Jednou z najčastejších príčin chronických zápalov je konzumácia istých potravín, na ktoré je telo buď alergické, alebo ide o dlhodobý výsledok ich pôsobenia.

Zvyčajne ide o nasledovných 5 druhov potravín, ktoré, keď vyradíte z vášho jedálnička, zápaly a bolesti kĺbov čoskoro pominú.

1. Rafinované sacharidy a lepok

Rafinované sacharidy v podobe výrobkov z múky sa v tele spracovávajú podobným spôsobom, ako cukor.

Platí pritom, že vyhýbať by sme sa mali predovšetkým jednoduchým sacharidom. Komplexné sacharidy, ako sú napríklad beta glukany, problémom nebývajú a dokonca výrazne prispievajú k posilňovaniu imunity.

Jednoduché sacharidy a taktiež lepok však zvyšujú v organizme úroveň látok AGE (konečné produkty glykácie), ktoré vyvolávajú zápaly.

Zamerajte sa preto na zložité sacharidy, ktoré nájdete v semenách, orechoch, zelenine, strukovinách či celozrnných potravinách. Vyhýbajte sa cukru, zemiakom, ryži a bielej múke.

2. Cukor

Klasický cukor v podobe sacharózy  je extrémne nebezpečný a návykový. Považuje sa dokonca za jeden z hlavných faktorov vzniku rakoviny, cukrovky či obezity a sprievodných bolestí v rôznych častiach tela, vrátane kĺbov.

Podľa amerického Národného Inštitútu zdravia, keď telo metabolizuje cukor, tvorí sa pritom extrémne vysoké množstvo vyššie spomínaných látok AGEs zodpovedných za zvýšený oxidatívny stres.

Obmedzte preto konzumáciu cukru a potravín, ktoré ho obsahujú, ako sú sladené nápoje, sladkosti, cukrovinky, koláče, dresingy, ale napríklad aj niektoré druhy sladkého ovocia.

Taktiež buďte opatrní s „nízkotučnými“ potravinami, ktoré môžu taktiež prispievať k telesným nerovnováham a nedostatku látok, ktoré sú pre naše zdravie nevyhnutné.

3. Niektoré druhy rastlinných olejov a trans tuky

Trans tuky a niektoré druhy nezdravých rastlinných olejov spôsobujú ochorenia srdca. Vysoký obsah omega-6 polynenasýtených mastných kyselín a nízky podiel omega-3 vedie k vzniku zápalov.

Správny pomer uvedených mastných kyselín by mal byť 1:1, no súčasná západná strava sa vyznačuje skôr podielom 10:1.

Vyhýbajte sa sójovému, kukuričnému, repkovému a dokonca i slnečnicovému oleju. Namiesto nich si radšej zvoľte avokádový, tekvicový, ľanový alebo olivový olej.

Tiež obmedzte vyprážané jedlá, pri príprave ktorých trans tuky vznikajú. Keď už chcete vyprážať, robte to na bravčovej masti alebo kokosovom oleje, ktoré sú na vyprážanie vhodnejšie než napríklad repkový olej.

Tiež si pridávajte zdravé surové oleje priamo do šalátov či iných jedál.

4. Niektoré druhy zeleniny

Hoci často počúvame o tom, aké dôležité je konzumovať zeleninu, niektoré druhy zeleniny môžu prispievať ku vzniku zápalov a bolestiam kĺbov.

Týka sa to zeleniny akou je:

  • paprika
  • paradajky
  • baklažán
  • zemiaky

Uvedené druhy zeleniny totiž obsahujú látky ako solanín a kalcitriol, ktoré u niektorých ľudí zvyšujú riziko zápalových reakcií.

Preto, ak vás bolievajú kĺby a vy neviete prísť na to, čo ich spôsobuje, skúste na 3 týždne vysadiť z vášho jedálnička uvedené druhy zeleniny. Ak bolesti zmiznú alebo sa zmiernia a po ich znovuzačlenení do stravy opäť nastanú, potom viete, že predstavujú problém.

Niekedy pomôže, ak uvedené druhy zeleniny namiesto konzumácie v surovom stave uvaríte.

5. Všetky mliečne produkty

V dnešnej dobe stále viac a viac ľudí prestáva konzumovať mlieko a mliečne výrobky.

Hlavným dôvodom je intolerancia na laktózu, ktorá spôsobuje nielen tráviace ťažkosti, ale môže viesť až ku vzniku zápalov a bolestí v kĺboch.

Podľa Dr. Amy Myersovej, autorky kniky Riešenie na autoimunitné ochorenia, ešte väčším problémom než laktóza sú niektoré mliečne bielkoviny ako napríklad kaseín, ktoré narúšajú telesnú pH rovnováhu a podporujú zápalové procesy.

Namiesto mlieka a to nielen kravského, ale i kozieho či ovčieho, vyskúšajte ich delikátne rastlinné náhrady ako sú mandľové, kokosové či konopné mlieko.

Sójovému mlieku sa však vyhýbajte, pretože to tiež pôsobí v tele ako alergén a ohrozuje činnosť štítnej žľazy.

Vyhýbajte sa tiež produktom, ktoré obsahujú látku karagenan. Táto častá potravinová prísada totiž ohrozuje vaše zdravie.

Záver

Po vysadení spomínaných potravín z vášho jedálnička zvyčajne za pomerne krátky čas niekoľkých týždňov pocítite výrazné zlepšenie vášho zdravotného stavu.

Zápaly, bolestí a opuchy kĺbov sa znížia a časom často úplne pominú. Vy tak budete schopní nielen vysadiť lieky proti bolesti, ale sa vám aj výrazne zlepší kvalita vášho života.

Tiez sa Vam moze pacit