Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

Pri konzumácii brokolice sa vyhnite týmto zásadným chybám!

Nikto nepochybuje o tom, že brokolica patrí medzi úžasné potraviny. Je dokonca považovaná za super potravinu.

Obsahuje veľa vitamínov A, C a E a má tiež silné protirakovinové účinky. Väčšina ľudí však konzumuje iba jej okvetie, neuvedomujúc si, že vyhadzujú cenné časti s blahodárnymi účinkami na naše zdravie.

V dnešnom článku sa dozviete, ako brokolicu správne konzumovať a ako z nej vyťažiť všetko, čo je v nej pre organizmus dobré.

Ako správne konzumovať brokolicu

Keď si budete nabudúce pripravovať brokolicu, dodržujte nasledujúce zásady:

1. Nevyhadzujte stonky

Stonky brokolice sú oveľa lepším zdrojom vlákniny než okvetie. Majú tiež príjemnú sladkú chuť.

Pripravte si ich tak, že ošúpete vonkajšiu vrstvu a vnútro nakrájate na menšie kúsky. Bude ich treba povariť o niečo dlhšie ako okvetie, preto ich do hrnca pridajte o trocha skôr.

2. Jedzte tiež listy

Listy brokolice sú doslova jej prehliadanými perlami. Z celej rastliny obsahujú najväčšie množstvo betakaroténu – prírodnej látky, ktorá výrazne znižuje riziko rakoviny prsníka u žien pred menopauzou.

Okrem toho tiež nezanedbateľne znižuje riziko rozvoja vekom podmienenej makulárnej degenerácie sietnice.

Betakatorén navyše patrí do skupiny deviatich najsilnejších antioxidantov na svete.

Listy ďalej obsahujú množstvo vitamínu C, ďalšieho silného bojovníka s rakovinou. Len 30 gramov listov brokolice vám poskytne až 40% dennej odporúčanej dávky tohto dôležitého vitamínu.

Príprava listov je podobná príprave okvetia. Jednoducho ich považujte za druh listovej zeleniny, z ktorej si môžete vybrať – podobne ako špenát či šalát.

Môžete ich variť, opražiť či grilovať. Avšak najlepší spôsob ich prípravy, podobne ako celej brokolice, uvádzame v nasledujúcom bode.

3. Brokolicu pripravujte v pare

Nejde len o to, čo jete, ale aj ako si to pripravíte. A platí to obzvlášť pre brokolicu.

Aplikovanie správnej metódy prípravy jedla bude znamenať obrovský rozdiel v zdravotných prínosoch pre vaše telo. No a najlepšou metódou prípravy zeleniny, ktorá zachováva najviac jej výživnej hodnoty, je dusenie v pare.

Štúdia z roku 2008 publikovaná v Žurnále poľnohospodárstva a chémie ukázala, že príprava brokolice v pare je jednoznačne najvhodnejší spôsob jej prípravy.

Je to jediná metóda, ktorá nielen zachováva, ale dokonca zvyšuje jej protirakovinový potenciál. Naopak, varenie alebo oprážanie brokolicu najviac poškodzujú.

Iná štúdia z novembra 2013 vykonaná Americkým inštitútom pre výskum rakoviny porovnávala bežné varenie, varenie v mikrovlnke a prípravou v pare. Zistila, že príprava v pare do 5 minút zachováva jej dôležitý enzým myrosinázu.

Ide o enzým, ktorý je potrebný pri tvorbe sulforafámu – látky so silným protirakovinovým účinkom. Ak ho varením zničíte, zničíte zároveň aj protirakovinové účinky brokolice.

Enzým myrosináza sa ničí nielen pri varení, ale aj pri ohreve brokolice v mikrovlnke.

Ďalšia štúdia z roku 2010 odhalila, že protirakovinové účinky brokolice sa zosilnia, ak do nej pridáte horčicu, chren alebo čili papričky.

Akú brokolicu kupovať

Ak si budete v obchode vyberať brokolicu, zvoľte si takú, ktorá má tmavozelené, fialovo-zelené alebo modro-zelené okvetie.

Tento druh brokolice obsahuje najviac betakaroténu v porovnaní so svetlozelenou alebo žltozelenou brokolicou.

Brokolicové klíčky a ich zdravotné prínosy

Brokolica je úžasná zelenina, ktorá okrem vyššie spomenutých vecí má tiež výborne detoxikačné účinky na vašu krv.

Na tento účel sú však ešte vhodnejšie brokolicové klíčky, ktoré sú extrémne bohatým zdrojom látok s detoxikačnými účinkami na pečeň, pľúca a obličky.

Jedna čínska štúdia zistila, že extrakt z brokolicových klíčkov pomáha znižovať škodlivý vplyv nečistôt zo vzduchu na pľúca a výrazne znižujú riziko rakoviny pľúc u fajčiarov a u ľudí, ktorí žijú v prostredí so silne znečisteným vzduchom.

Záver

Ako sa ukazuje, brokolica si skutočne zaslúži označenie ako super potravina.

Ak ste ju doteraz nejedli alebo jej jedli málo, určite pouvažujte o jej častejšom zaradení do vášho jedálnička.

Tiez sa Vam moze pacit