Krása a životný štýl, Prírodná medicína, Zdravé recepty, Zdravie a životospráva

Toto je diéta, ktorá spaľuje až 10 krát viac kalórií než bežná strava!

Existuje jeden typ diéty, ktorá uvedie naše telo do takého stavu, pri ktorom sa spáli až 10 násobné množstvo kalórií než je tomu pri klasickej bežnej strave.

K takémuto extrémne rýchlemu spaľovaniu a výrobe energie v organizme dochádza dokonca aj vtedy, keď človek nevykonáva žiadnu extra fyzickú námahu alebo cvičenie.

Čo je to keto diéta

Tento typ diéty sa nazýva keto diéta alebo ketogénna diéta.

Výskumníci skúmali ľudí, ktorí mali cukrovku typu 2, prípadne tých, ktorí boli na rozvoj tohto ochorenia viac náchylní.

Zistili, že tí z pacientov, ktorí nasledovali diétu založenú na obmedzenom príjme sacharidov, dosahovali najlepšie zlepšenie svojho zdravotného stavu oproti pacientom na bežnej strave.

Pritom vôbec nezáležalo na tom, či mali aj pohyb alebo nie.

Tento typ je diéty je považovaný za mierne kontroverzný. Znížený príjem sacharidov je totiž vykompenzovaný zvýšeným príjmom tukov a bielkovín.

Najznámejšie dva podtypy keto diéty sú:

  • Paleo diéta
  • Atkinsonová diéta

Fanúšikovia uvedených diét hovoria, že pomocou nich sa telo dostane do takzvanej ketózy – stavu, kedy telo namiesto sacharidov (ktoré nemá k dispozícii) vyrába energiu z tukov.

Čo sa deje s telom pri keto diéte?

Ľudia na tejto diéte dosahujú omnoho lepšie výsledky pri znižovaní telesnej hmotnosti, redukcii podielu telesného tuku a optimalizácii BMI indexu.

Navyše sa u nich normalizuje hladina krvného cukru, čo výrazne pomáha hlavne cukrovkárom.

Okrem toho, ich bazálny metabolizmus – miera, ktorou vaše telo spaľuje kalórie, keď je v absolútnom pokoji – bol viac než 10 krát vyšší ako je pri konzumácii bežnej stravy.

Dramatické výsledky, ktoré s keto diétou dosiahla jedna pôvodne obézna britská mamička (na úvodnom obrázku) si môžete pozrieť na videu publikovanom v článku na anglickej stránke dailymail.co.uk.

Ako funguje keto diéta a čo sa pri nej konzumuje?

Ketogénna diéta je diéta založená na radikálnom obmedzení cukrov a sacharidov, ktoré sú za normálnych okolností hlavným zdrojom výroby energie.

Obmedzenie sacharidov spôsobí, že sa v pečeni začnú z tukov tvoriť ketóny predstavujúce náhradný zdroj energie.

Pri keto diéte je povolené červené mäso, hydina, ryby a vajcia. Tiež sa môže konzumovať akákoľvek zelenina, ktorá neobsahuje škroby a zelená listová zelenina. Povolené je aj mlieko a neprisladzované mliečne výrobky.

Na druhej strane, zakázané sú cukor, pečivo, cestoviny a v podstate všetky potraviny obsahujúce sacharidy a škroby, vrátane ryže či zemiakov. Povolené je len malé množstvo čerstvého ovocia.

Sacharidy sú vylúčené preto, lebo spôsobujú nárast glukózy a inzulínu v krvi. Ako sme už uviedli, pre telo je glukóza najjednoduchší zdroj energie. Ak sa nachádza v krvi, telo siahne ako prvé po nej a tuky uloží do tukového tkaniva.

Následne pankreas produkuje inzulín, ktorý spracováva glukózu.

Pomocou zníženia sacharidov a cukrov sa telo prepne do stavu ketózy. Ide o prirodzený evolučný proces zameraný na prežitie tela v nepriaznivých podmienkach, keď je potrava dostupná len v obmedzenom množstve.

Telo začne vtedy v pečeni vytvárať spomínané ketóny z tukov. Cieľom je udržať telo v tomto stave čo najdlhšie, aby sa zbavilo nadbytočného tuku.

V podstate ide o hladovku, no nie hladovku kalorickú, ale hladovku sacharidovú.

Čo zistili štúdie o keto diéte

Výskumníci z Bethelovej Univerzity v Minnesote študovali 30 mužov a žien vo veku 18 až 65 rokov. Všetci z nich boli v minulosti diagnostikovaní na metabolický syndróm, predcukrovkové štádium alebo cukrovku typu 2.

Metabolický syndróm je medicínsky výraz pre súbor ochorení, ktoré sa u pacienta vyskytujú súčasne – zvýšený krvný tlak, vysoký krvný cukor, nadmerný telesný tuk v okolí brucha a pásu a abnormálne hladiny cholesterolu.

Tento stav výrazne zvyšuje riziko vzniku srdcového infarktu, mozgovej mŕtvice a cukrovky.

Všetci účastníci štúdie mali index BMI rovný 25 alebo väčší a percento telesného tuku väčšie ako 30%. Vedci ich potom náhodne rozdelili do 3 skupín.

Prvá skupina počas 10 týždňov konzumovala stravu, ktorá obsahovala menej ako 30 gramov sacharidov denne a necvičila.

Druha skupina jedla svoju bežnú stravu.

Tretia skupina jedla bežnú stravu a cvičila 3 až 5 dni v týždni po 30 minút na jedno cvičenie.

Po 10 týždňoch výsledky ukázali, že cvičenie je síce prospešné, no výsledky tretej skupiny ani zďaleka nedosiahli úroveň prvej skupiny, ktorá bola na keto diéte.

Autori štúdie napísali:

„Všetky parametre v skupine pacientov konzumujúcich keto diétu vysoko prevyšovali nad parametrami skupiny s normálnou stravou, ktorá zároveň cvičila.“

Závery spomínanej štúdie boli následne publikované v žurnále Cukrovka a metabolicky syndróm (Diabetes and Metabolic Syndrome).

Výhody a nevýhody keto diéty

Tak ako je to so všetkým, aj keto diéta má nielen ohromné výhody, ale aj určité nevýhody riziká.

Poďme pozrieť podrobnejšie na obe jej stránky, najprv výhody a potom nevýhody.

1. Výhody keto diéty

Ketóny majú ochranný účinok na nervové bunky (neuróny), pretože dokážu potlačiť amyloidy. Ide o akýsi povlak, ktorý sa môže vytvoriť na mozgu.

Tento druh diéty pomáha a dokonca dokáže liečiť ochorenia ako sú epilepsia, Alzheimerova či Parkinsonová chorba.

Okrem toho, ako už bolo spomenuté v predošlých častiach tohto článku, pomáha pri chudnutí, reguluje krvný cukor i vylučovanie inzulínu a tiež obnovuje citlivosť buniek na inzulín.

Niektoré zdroje uvádzajú, že keto diéta dokáže zvrátiť a vyliečiť dokonca aj rakovinu tým, že vyhladuje rakovinové bunky, pre ktoré je cukor primárnym zdrojom energie.

Rakovinové bunky, na rozdiel od tých zdravých, sa totiž nedokážu prepnúť do stavu ketózy.

2. Nevýhody keto diéty

Naše telo nepotrebuje len kalórie, tuky a bielkoviny, ale aj vitamíny a minerály. No a tie získava z ovocia, zeleniny, zrnovín či strukovín.

a) Nedostatok vitamínov, minerálov a vlákniny

Pri keto diéte síce získate aj tieto živiny zo zeleniny, no v obmedzenom množstve. Dlhodobé vyradenie jabĺk, citrusového ovocia, bobuľového ovocia či iných druhov ovocia sa javí ako absurdné.

Ovocie, zrnoviny a strukoviny obsahujú extrémne dôležité minerály, vitamíny, antioxidanty a prebiotickú vlákninu, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje pre optimálne zdravie.

b) Predčasné starnutie

Ďalší problém je, že keto diéta neznamená obmedzenie kalórií, len výmenu kalórií z cukrov za kalórie z tukov a bielkovín. A pritom obmedzenie kalórií (nie silný kalorický deficit) je presne to, čo je najväčším predpokladom pre dlhovekosť.

Keď pravidelne konzumujeme nadmerné množstvo kalórií, doslova tým oxidujeme svoje telo a urýchľujeme jeho starnutie.

Často prízvukovanou výhodou ľuďmi na keto diéte je, že sa im podarilo schudnúť bez obmedzenia kalórii a bez cvičenia. Čo, povedzme si na rovinu, nie je niečo, čo by sme mali oslavovať.

Ďalším obmedzením keto diéty je, že neberie do úvahy štruktúru tukov a bielkovín, ktoré telo potrebuje. Jedna vec je chudnutie a kontrola inzulínu, druhá vec je predčasné starnutie.

Zachovanie buniek a DNA telomérov si vyžaduje striedmu stravu obsahujúcu prevažne polynenasýtené a mononenasýtené tuky.

Súčasný výskum ukazuje, že strava príliš bohatá na tuky, hlavne nasýtené tuky, skracuje DNA polyméry, zhoršuje imunitu a urýchľuje starnutie.

c) Vyhladovanie buniek

Naše bunky sú vybudované zo 4 základných látok – tukov, cukrov, bielkovín a nukleových kyselín.

Ak telu nedodávame všetky potrebné zložky v adekvátnej rovnováhe, doslova tým vyhladovávame svoje bunky.

d) Preťaženie pečene, obličiek a žlčníka

Problém je aj vysoký príjem bielkovín. Ten nadmerne zaťažuje naše obličky, pečeň a žlčník.

Hrozí riziko nielen ich preťaženia, ale aj vznik obličkových a žlčových kameňov. Môže tiež vzniknúť nerovnováha elektrolytov, pankreatída, stukovatená pečeň a ďalšie veci.

b) Riziko osteoporózy

Pri tomto druhy diéty sa zvyšuje aj riziko osteoporózy, lebo nadmerné množstvo bielkovín vyplavuje z tela vápnik a ďalšie minerály ako horčík či kremík.

Nedostatok uvedených minerálov potom môže viesť časom k odmineralizovaniu kostí a osteoporóze.

Záver

Čo teda robiť? Dokážeme využiť výhody keto diéty bez toho, aby sme riskovali vznik zdravotných ťažkostí?

Áno, dá sa to!

Keto diétu môžete praktizovať obmedzený čas na to, aby ste schudli, dali si do poriadku hladinu cukru v krvi či vyliečili neurodegeneratívne ochorenie.

Časom by ste sa však mali vrátiť k normálne vyváženej strave obsahujúcej všetky potrebné živiny, ktoré vaše telo potrebuje a bez ktorých sa z dlhodobého hľadiska nezaobíde.

Neprejedajte sa, konzumujte denne okolo 1200 až 1800 kalórií ženy alebo 1600 až 2200 kalórii muži. Vyhýbajte sa spracovaným potravinám a nepite viac než 4 štandardné alkoholické nápoje za týždeň.

Jedzte menšie porcie jedla každé 4 hodiny, ktoré obsahujú bielkoviny, zdravé tuky i sacharidy. Medzi večerou a raňajkami majte 12 až 16 hodín bez žiadneho jedla.

Buďte aktívni, hýbte sa. Cvičte aspoň 2 až 6 hodín do týždňa v 20 až 30 minútových intervaloch.

A to je všetko. Vskutku jednoduché, že?

Tiez sa Vam moze pacit